zaterdag 14 juni 2014

Gehaakte mandala met patroon

Na een week van worstelen met de grasmachine, de buxusbollen, de traagheid van de administratieve mallemolen, een verblijf van 1,5 uur in de garage en 3 uren op de autokeuring is het tijd voor wat diepzinnigheid. Kwestie van wat in evenwicht te blijven :-)
De laatste maanden ben ik echt in de ban van mandala's haken. Het woord is afkomstig uit het Sanskriet en betekent cirkel of wiel. Het staat ook voor oneindigheid.
Dat het rustgevend is om ze te maken heb ik al ervaren.
Blijkbaar vertellen de kleuren die je voor een mandala gebruikt iets over je emoties.


Turkoois in mandala's komt voor wanneer heling nodig is om verder te gaan met het leven. Als er behoefte is om afstand van pijnlijke gebeurtenissen te nemen , om de pijn door verlies te plaatsen en een begin te maken met het afsluiten van het verleden.

Groen is de kleur van de natuur en staat symbool voor de jaarlijkse vernieuwing ervan, het afsterven in de herfst en het opnieuw geboren worden in de lente, fris en vol mogelijkheden.
Groen kan een herinnering zijn aan het vermogen van de mens om te scheppen, te helen en zichzelf te vernieuwen.

Rood oranje staat voor wilskracht, oerkracht en scheppingskracht.

Ik had een mandala gevonden op Pinterest maar als ik naar de website ging bleek die niet meer te bestaan. Ik heb ze dan maar op het zicht nagehaakt en gebruikte onderstaand patroon.
Elke toer wordt gesloten met een halve vaste.
Elk eerste stokje van een nieuwe toer wordt vervangen door 3 lossen
stk = stokje
l = losse
lboog = losseboog
Toer 1 : Maak een magische ring en haak er 20 stk in
Toer 2 : 20 stk
Toer 3 : Een stk in elk stk met telkens een l ertussen.
Toer 4 : In elke lboog : 1 stk, 1 l en 1 stk haken
Toer 5 : In elke lboog : 2 stk, 1 l en 2 stk haken
Toer 6 : idem als toer 5
Toer 7 : Afwisselend : in de ene lboog  2 stk, 1 l en 2 stk haken
              en in de volgende lboog : 2 stk,4 l en 2 stk haken
Toer 8 : In elke lboog : 2 stk, 1 l en 2 stk haken
              en in elke 4lboog 10 stk haken
Toer 9 : In elke lboog : 2 stk, 2 l en 2 stk haken
              en 10 stk op  de 10 stk van de vorige toer.
Als er iets niet duidelijk is weten jullie me te vinden hé.
Pixie


16 opmerkingen:

  1. Ik heb ze nog nooit gehaak, maar op papier ingekleurd wel en dat is net zo ontspannend, heerlijk om te doen!
    Je komt er wel samen met je dochter, jullie zullen spoedig de nieuwe draai hebben gevonden.
    Fijn weeekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhh ik ga meteen ermee aan de slag, dank je wel voor het delen van het patroontje★★★ liefs Chantal X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie doily! Bedankt voor het delen van het patroontje!

    Geoetjes Henrike

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi patroon! Dank je wel!! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ziet je mandela er mooi uit! En bedankt voor je uitleg wat betreft de kleuren, weer iets bijgeleerd. Het lijkt me na zo'n drukke en af en toe frustrerende week heerlijk om zo'n mandala te haken. Ik heb een paar mandala-kleurboeken en ik vind het heerlijk ontspannend. Dank je wel voor je enorm lieve comment op mijn blogpost!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga hem pinnen om binnenkort ook eens te maken! Erg leuk patroon, dank daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi! Ook ik ga 'm pinnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank voor dit lieve doily patroontje. Ga het eens maken. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke ,die gaan we is proberen oook leuk als bodum bij een buideltasje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. He, dat is toevallig, binnenkort gaan mijn dochter en ik haar appartement in Brussel verven, het zijn drie aaneengeschakelde ruimtes met brede glazen deuren ertussenin. Ze heeft exact dezelfde kleurencombinatie gekozen voor de drie kamers: bermudablauw, zonnebloemgeel en rozerood. Nu ik ze zo in een mandala samen zie, valt het nog méér op hoe een mooie combinatie het oplevert. Ze twijfelde nog eraan, ik ga haar jouw mandala tonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Allez, ik weet dat het bij jou groenig is, maar geeft toe dat er ook iets geels in zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. die foto van je (studerende?) dochter tussen de prachtige granny kussens is heel heel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hartelijk dank voor het leuke patroontje en de uitleg van de kleuren in een mandala, die heb ik nog nergens gevonden. Ik ben momenteel ook helemaal in de ban van mandala's haken en kleuren dus deze zal vast en zeker ook bij mijn verzameling mandala's belanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schoontje!! Merci voor het patroontje, ik ga mijn kleurtjes zorgvuldig kiezen :-) Fijne uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...